Kira-kira cuti

Posted: November 22, 2010 in LiFe^n^FamilY

Sudah seminggu cuti berlalu. Kini aku tak boleh main-main sudah. Cepat listkan perkara yang mahu dibuat!

1. Pulang buku lib

2. Habiskan buku dajjal n terapi solat tahajjud

3. Artikel (3 yg tangguh)

4. Kanji lab coat

5. Blog emas

6. Blog klong n a.farid

7. fasi kem

8. promosi kem kt ktn… (demi mjayakan misi tarbiyah jgka panjang.. TC!!)

9. QURAN. should be the 1st. juzuk 7 n juzuk 6. Allah Allah.

10. mcari ilmu@ talaqqi@usrah terdekat.

11. kerja baktisiswa.

12. cr org tuk prog anak angkat

13. UIA : pulg buku, print n potostat, ofis mahallah.

14. buat minyak kelape dara.

15. masak!

16. menjahit tudung itam smula. tajamkan skill menjait.

17. salasilah family

18. bwk nenek.

19. ade lg. lupe dah. Allah

ok stop. start doing ur work.

ingat misi jangka masa panjang kita…. promoting islam as the most beneficial bussinees!

kerana syuraga matlamat kita.

wassalam.

Advertisements

Islamic Widget

Posted: September 25, 2009 in LiFe^n^FamilY

Islamic Widget

Posted: September 25, 2009 in LiFe^n^FamilY

ramadhan!

Posted: September 4, 2009 in LiFe^n^FamilY

Mutiara dari seorang ulama’ di Pulau Manis, Tokku Hj Ibrahim Muhammad..

“Masuklah ramadhan dgn kesyukuran dan merasai bahawa inilah ramadhan terakhir dalam kehidupan ini, hiruplah cahaya ramadhan dengan kecintaan, hidupkan setiap nafas ramadhan dengan syuhud kepada Allah, puasakan segala pilihanmu dengan pilihanNya, puasakan memandang wujud yag lain melainkan wujudnya,biarkan hamba lain tenggelam dalam ibadah, namun engkau tenggelamkan diri dalam tanah kesunyian tiada kewujudan diri, sesungguhnya bulan ini bulan kasih sayang-Nya kpd hmba yg rindu pd-Nya, ia mempunyai kekuatan yg hebat dlm menyingkap cahaya makrifat dalam batinmu sehingga berpuasa segala anggotamu dari yg lain kerana terasyik, puasa meninggalkan diri kepada hakikat diri, khalwah dirimu dari segala bentuk kewujudan diri adalah hakikat puasa, tenggelamkn dirimu dengan kesungguhan dalam lautan ketiadaan diri, dgn keberkatan nur ramadhan, ia bagaikan buraq yg akan membawa diri kpd alam musyahadah, sesungguhnya segala hijab itu sudah ditambat,syurga makrifat terbuka segenap penjuru, amat rugi bagi sesiapa yg tiada menggunakan ramadhan ini utk mencapai makrifat krn sgl hijab tlh terlerai lembut dan pintu makrifat terbuka luas, kejarlah dengan air mata dan zikir sehingga tiada lagi bunyi dan huruf, nescaya engkau perolehi ketakwaan dan kecintaan menyebabkan gementar segala urat sarafmu. Maka, engkau akan mengerti cinta Allah pada Muhammad dan cinta Muhammad pd Allah”

~~setelah 2 tahun tiada post baru utk blog ini.. akhirnya syukur Allah panjangkan usia utk memeriahkan semula blog ni. Nasib baik tak didelete blog ni tempohari, sedikit sebanayak dapat memberi manfaat buat surfers. Utk makluman, entri tazkirah pagi sebelum ni bukan ditulis oleh saya sendiri, itu sebagai satu usaha menyebarkan ilmu.. sumbernya pun dah hilang entah ke mana.. selamat menyambut ramadhan buat semua.. semoga kita benar2 berusaha menjadi orang muttaqin.. walaupun Allah hanya menjanjikan muttaqin dengan kata “mudah-mudahan kamu beroleh taqwa.” satu ungkapan yang menun jukkan bukan senang utk berjaya menjadi muttaqin di bulan puasa ni… Menunjukkan perlunya kita bersungguh-sungguh dalam mencari seribu khazanah Ramadhan..

Kini aku dalam masa peperiksaan.. Alangkah indahnya kalau aku bersungguh-sungguh di bulan ini sebagaimana aku bersungguh2 belajar mengahadapi exam physio, organic chem dsb.. ya Allah, aku hama hina.. Aku banyaka meminta.. tapi aku sering kali lupa… lupa lalai leka.. teringat kata-kata seorang sahabat semasa tazkirah rx8, kita ni selalu dunhil.. ‘dunia ini sementara tapi manusia lalai leka’~ macam nilah agaknya bunyinya…

sekarang dah hampir 15 ramadhan…. tapi kita masih…. bukan kita, tapi aku masih…… di takuk lama.

muhasabah bersama, ramadhan bulan bonus Allah pada hamba-hamba-Nya, tapi tak sudikah kita menerima bonus ini?

inilah dugaan perkara ghaib, hanya orang yang suluh hatinya dengan petunjuk Allah, mampu merasai dan merebut nikmat ini…

Sahhillana ya Allah………………..!

“siapa kita” halaqah tv9

Posted: March 30, 2008 in LiFe^n^FamilY

bismillah..

“siapa kita” halaqah tv9 sebentar td amat menginsafkan.

kata ustaz  sebelum menutup forum,” kita ialah hamba allah yang dicipta sebaik2 kejadian. so, siape kite nak sombong waktu hidup nih..”

part yg menarik sbb ade ustaz jamnul azhar, beliau mengupas ttg DNA yang banyak2 itu dapat membentuk2 ayat2 arab hatta perkataan Allah dan bismillahirrahmanirrahim.. dan jika mahu dipanjangkan, DNA kita boleh membentuk cerita2, dan jika cerita2 itu ingin dibaca, hayat 100 tahun diperlukan untuk mengkhatam kisah kita tersebut.. subhanAllah..

ustza jamnul ialah seorrang ikon profesiional muslim yang cukup menarik minat saya. Beliau pernah menyampaikan ceramah di uia pj ttg kebesaran Allah. Beliau juge telah menyambut kira2 800 org bayi, dan beliau adalah pemegang beberapa PhD dalam bidang perubatan.. Beliau turut mendalami ilmu2 agama selain ilmu2 dunia. Buktinya, beliau juga mempunyai ijazah sarjana muda bidang syariah. SubhanAllah..

apa yg terlintas di hati ini ialah, “hebatnya manusia ciptaan Allah ni.. macam2 ilmu boleh ye kuasai.”

masih ingat di minda ini yang beliau pernah menyebut bahawa guru beliau adalah pemegang kepada 12 PhD.

“tapi, orang2 begini kurang ditonjolkan.yang ditonjolkan, ikon2 penyanyi..popular sebab menyanyi.. sepatutnya teks pelajaran kat sekolah tu dirombak.. “komen ayah.

“ade ke..skg, org yg berkuase tuh..nak wat sistem baru..sistem di mane guru2 yg ajar form 6 dinaikkan taraf..menyamai taraf ngan gpk sekolah..mane adil..cikgu tu hanya mengajar satu form je.. gpk skolah yang menguruskan sekolah penat2… same DG dgn cikgu2 form 6..” ujar emak dgn penuh semangat.

DG merujuk kepada pangkat seseorang guru.

” ni sampai ade cikgu tu, x nak pgg gpk dah, sume nak jd cikgu form6..huhu..mane asil..lagi satu, ptk..cikgu2 muda yang mengaja 5 6 tahun..byk dapat naik pangkat..naik gaji..lagi tinggi dari cikgu2 senior..yang dah ngajar 20 tahun.. cikgu2 senior ni dah maleh nak care pasal ptk tu..” sambungnya lg.

PTK merujuk kepada penilaian tahap kecekapan, iaitu ujian untuk guru-guru unutk menilai prestasi mereka masing2.

Aku hanya tersenyum mendengar keluhan mak tadi. Dah berkuase, perlu menggunakan kausanya untuk kebajikan orang2 di bawahnya. Realiti dunia hari ini. Mengejar dunia. Cinta dunia dan takut mati. Na’uzubillah. Dunia kata pergi, kubur kata mari. Sekarang ni banyak berita kematian yang telah aq denga. Ulama di kelantan, ibu bapa rakan seperjuangan.. Terase yang malaikat itu bila-bila sahaja datang menjemput..Astagfirullah..

Ya Allah, jadikan aku manusia yang menghargai masa…

Pesan Imam Hasan al-Banna yang ke sepuluh, `Wajibaat aksaru minal Auqat..`

Kewajipan itu lebih banyak dari masa yang ada…

Rank Name Religious Affiliation Influence
1 Muhammad Islam Prophet of Islam; conqueror of Arabia; Hart recognized that ranking Muhammad first might be controversial, but felt that, from a secular historian’s perspective, this was the correct choice because Muhammad is the only man to have been both a founder of a major world religion and a major military/political leader. More
2 Isaac Newton Anglican (rejected Trinitarianism, i.e.,
Athanasianism; believed in the Arianism
of the Primitive Church)
physicist; theory of universal gravitation; laws of motion
3 Jesus Christ * Judaism; Christianity founder of Christianity
4 Buddha Hinduism; Buddhism founder of Buddhism
5 Confucius Confucianism founder of Confucianism
6 St. Paul Judaism; Christianity proselytizer of Christianity
7 Ts’ai Lun Chinese traditional religion inventor of paper
8 Johann Gutenberg Catholic developed movable type; printed Bibles
9 Christopher Columbus Catholic explorer; led Europe to Americas
10 Albert Einstein Jewish physicist; relativity; Einsteinian physics
11 Louis Pasteur Catholic scientist; pasteurization
12 Galileo Galilei Catholic astronomer; accurately described heliocentric solar system
13 Aristotle Platonism / Greek philosophy influential Greek philosopher
14 Euclid Platonism / Greek philosophy mathematician; Euclidian geometry
15 Moses Judaism major prophet of Judaism
16 Charles Darwin Anglican (nominal); Unitarian biologist; described Darwinian evolution, which had theological impact on many religions
17 Shih Huang Ti Chinese traditional religion Chinese emperor
18 Augustus Caesar Roman state paganism ruler
19 Nicolaus Copernicus Catholic (priest) astronomer; taught heliocentricity
20 Antoine Laurent Lavoisier Catholic father of modern chemistry; philosopher; economist
21 Constantine the Great Roman state paganism; Christianity Roman emperor who completely legalized Christianity, leading to its status as state religion. Convened the First Council of Nicaea that produced the Nicene Creed, which rejected Arianism (one of two major strains of Christian thought) and established Athanasianism (Trinitarianism, the other strain) as “official doctrine.”
22 James Watt Presbyterian (lapsed) developed steam engine
23 Michael Faraday Sandemanian physicist; chemist; discovery of magneto-electricity
24 James Clerk Maxwell Presbyterian; Anglican; Baptist physicist; electromagnetic spectrum
25 Martin Luther Catholic; Lutheran founder of Protestantism and Lutheranism
26 George Washington Episcopalian first president of United States
27 Karl Marx Jewish; Lutheran;
Atheist; Marxism/Communism
founder of Marxism, Marxist Communism
28 Orville and Wilbur Wright United Brethren inventors of airplane
29 Genghis Khan Mongolian shamanism Mongol conqueror
30 Adam Smith Liberal Protestant economist; philosopher; expositor of capitalism; author: The Theory of Moral Sentiments
31 Edward de Vere
a.k.a. William Shakespeare
Catholic; Anglican literature; also wrote 6 volumes about philosophy and religion
32 John Dalton Quaker chemist; physicist; atomic theory; law of partial pressures (Dalton’s law)
33 Alexander the Great Greek state paganism conqueror
34 Napoleon Bonaparte Catholic (nominal) French conqueror
35 Thomas Edison Congregationalist; agnostic inventor of light bulb, phonograph, etc.
36 Antony van Leeuwenhoek Dutch Reformed microscopes; studied microscopic life
37 William T.G. Morton ?? pioneer in anesthesiology
38 Guglielmo Marconi Catholic and Anglican inventor of radio
39 Adolf Hitler Nazism; born/raised in, but rejected Catholicism conqueror; led Axis Powers in WWII
40 Plato Platonism / Greek philosophy founder of Platonism
41 Oliver Cromwell Puritan (Protestant) British political and military leader
42 Alexander Graham Bell Unitarian/Universalist inventor of telephone *
43 Alexander Fleming Catholic penicillin; advances in bacteriology, immunology and chemotherapy
44 John Locke raised Puritan (Anglican);
Liberal Christian
philosopher and liberal theologian
45 Ludwig van Beethoven Catholic composer
46 Werner Heisenberg Lutheran a founder of quantum mechanics; discovered principle of uncertainty; head of Nazi Germany’s nuclear program
47 Louis Daguerre ?? an inventor/pioneer of photography
48 Simon Bolivar Catholic (nominal); Atheist National hero of Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, and Bolivia
49 Rene Descartes Catholic Rationalist philosopher and mathematician
50 Michelangelo Catholic painter; sculptor; architect
51 Pope Urban II Catholic called for First Crusade
52 ‘Umar ibn al-Khattab Islam Second Caliph; expanded Muslim empire
53 Asoka Buddhism king of India who converted to and spread Buddhism
54 St. Augustine Greek state paganism; Manicheanism; Catholic Early Christian theologian
55 William Harvey Anglican (nominal) described the circulation of blood; wrote Essays on the Generation of Animals, the basis for modern embryology
56 Ernest Rutherford ?? physicist; pioneer of subatomic physics
57 John Calvin Protestant; Calvinism Protestant reformer; founder of Calvinism
58 Gregor Mendel Catholic (Augustinian monk) Mendelian genetics
59 Max Planck Protestant physicist; thermodynamics
60 Joseph Lister Quaker principal discoverer of antiseptics which greatly reduced surgical mortality
61 Nikolaus August Otto ?? built first four-stroke internal combustion engine
62 Francisco Pizarro Catholic Spanish conqueror in South America; defeated Incas
63 Hernando Cortes Catholic conquered Mexico for Spain; through war and introduction of new diseases he largely destroyed Aztec civilization
64 Thomas Jefferson Episcopalian; Deist 3rd president of United States
65 Queen Isabella I Catholic Spanish ruler
66 Joseph Stalin Russian Orthodox; Atheist; Marxism revolutionary and ruler of USSR
67 Julius Caesar Roman state paganism Roman emperor
68 William the Conqueror Catholic laid foundation of modern England
69 Sigmund Freud Jewish; atheist; Freudian psychology/psychoanalysis founded Freudian school of psychology/psychoanalysis (i.e., the “religion of Freudianism”)
70 Edward Jenner Anglican discoverer of the vaccination for smallpox
71 Wilhelm Conrad Roentgen ?? discovered X-rays
72 Johann Sebastian Bach Lutheran; Catholic composer
73 Lao Tzu Taoism founder of Taoism
74 Voltaire raised in Jansenism;
later Deist
writer and philosopher; wrote Candide
75 Johannes Kepler Lutheran astronomer; planetary motions
76 Enrico Fermi Catholic initiated the atomic age; father of atom bomb
77 Leonhard Euler Calvinist physicist; mathematician; differential and integral calculus and algebra
78 Jean-Jacques Rousseau born Protestant;
converted as a teen to Catholic;
later Deist
French deistic philosopher and author
79 Nicoli Machiavelli Catholic wrote The Prince (influential political treatise)
80 Thomas Malthus Anglican (cleric) economist; wrote Essay on the Principle of Population
81 John F. Kennedy Catholic U.S. President who led first successful effort by humans to travel to another “planet”
82 Gregory Pincus Jewish endocrinologist; developed birth-control pill
83 Mani Manicheanism founder of Manicheanism, once a world religion which rivaled Christianity in strength
84 Lenin Russian Orthodox;
Atheist; Marxism/Communism
Russian ruler
85 Sui Wen Ti Chinese traditional religion unified China
86 Vasco da Gama Catholic navigator; discovered route from Europe to India around Cape Hood
87 Cyrus the Great Zoroastrianism founder of Persian empire
88 Peter the Great Russian Orthodox forged Russia into a great European nation
89 Mao Zedong Atheist; Communism; Maoism founder of Maoism, Chinese form of Communism
90 Francis Bacon Anglican philosopher; delineated inductive scientific method
91 Henry Ford Protestant developed automobile; achievement in manufacturing and assembly
92 Mencius Confucianism philosopher; founder of a school of Confucianism
93 Zoroaster Zoroastrianism founder of Zoroastrianism
94 Queen Elizabeth I Anglican British monarch; restored Church of England to power after Queen Mary
95 Mikhail Gorbachev Russian Orthodox Russian premier who helped end Communism in USSR
96 Menes Egyptian paganism unified Upper and Lower Egypt
97 Charlemagne Catholic Holy Roman Empire created with his baptism in 800 AD
98 Homer Greek paganism epic poet
99 Justinian I Catholic Roman emperor; reconquered Mediterranean empire; accelerated Catholic-Monophysite schism
100 Mahavira Hinduism; Jainism founder of Jainism

This list of names and their ranks are solely the work of Michael H. Hart. The columns “Religious Affiliation” and “Influence” are the work of Adherents.com

assalamu’alaikum..

100 most influential ppl.. top 10 mostly is conquered by ‘orang kuat agama’..kalu dilihat btul2.. yg no 3,4,5, itu ialah ‘founder’ of  its respective religion.. and this means..the followers is following the religion that is found by those ppl theirselves..
~~bak kate ayah, diorang wat pahaman sendirik2.. duk termenung..pk gitu, gini..pk alam ni cmni.. then kemukakan pendapat..

bukan spt agama Islam yg benar2 diturunkan Tuhan..

sepertimana yang panelis2 halaqah tv9 sebentar tadi memberi kupasan berkenaan rahsia-rahsia DNA yang mempunyai ayat-ayat al-Quran hasil daripada gabungan2 kod2 DNA A,T,C,dan G , yang tidak terjangkau dek akal, jadi, agama Islam memang bukan rekaan manusia.. Ilmu Allah itu amat luas.. Allah rabbuljalil.. Allah rabbul’aziz..

Ya Allah, ampunilah dosaku..

Revolusi Iran

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Lompat ke: navigasi, gelintar

Tunjuk perasaan membawa potret Ayatollah Khomeini sebagai tanda sokongan mereka terhadap beliau.

Tunjuk perasaan membawa potret Ayatollah Khomeini sebagai tanda sokongan mereka terhadap beliau.

Sejarah Iran
Empayar ParsiRaja Parsi
sunting

Revolusi Iran (turut dikenali sebagai Revolusi Islam [1][2][3][4][5][6]; Bahasa Parsi: “Enghelab Eslami”) adalah sebuah revolusi yang mengubah kerajaan Iran daripada sistem pemerintahan monarki kepada sistem Republik Islam. Pertukaran ini dibuat melalui pungutan suara rakyat Iran oleh Ayatollah Ruhollah Khomeini, setelah beliau berjaya mengusir raja Iran terakhir, Shah Mohammad Reza Pahlavi keluar dari Iran.

Revolusi ini adalah sebuah gerakan yang unik kerana kejayaannya mengejutkan seluruh dunia. Sebab ia sesuatu yang unik kerana ia bukanlah berpunca daripada kekalahan dalam peperangan, krisis kewangan ataupun pemberontakan golongan bawahan mahupun tindakan ketenteraan;[7] seperti revolusi-revolusi lain dalam sejarah bertulis manusia. Revolusi Iran berlaku dengan pantasnya dan berjaya menjatuhkan sebuah rejim yang dilengkapi dengan kuasa tentera yang kuat dan hebat[8]; dan rejim ini digantikan dengan sistem pemerintahan teokrasi yang diundi berdasarkan tahap kemuliaan seseorang itu.[9]

Revolusi ini terjadi kepada dua peringkat. Peringkat pertama bermula pada pertengahan 1977 hingga tahun 1979 yang dipimpin oleh pihak liberal, golongan haluan kiri dan kumpulan agama. Kesemua mereka memberontak menentang Shah Iran. Peringkat kedua yang turut dikenali sebagai Revolusi Islam menyaksikan naiknya Ayatollah menjadi pemimpin revolusi.

~~latar belakang~~

1940: Kemahkotaan Shah

Shah Mohammad Reza Pahlavi mula memegang kuasa pada tahun 1941, menggantikan ayahanda beliau, Shah Reza. Penggantian ini adalah menerusi rampasan kuasa oleh Inggeris dan Kesatuan Soviet yang menyebabkan Shah Reza terpaksa melarikan diri ke luar negara dan puteranya dipilih menggantikan beliau dengan harapan puteranya akan menjadi sekutu Inggeris dan Kesatuan Soviet. Shah Reza dikenali sebagai seorang yang nekad untuk memajukan negaranya tetapi pada masa yang sama bertindak kasar terhadap para ulama Iran. Pada tahun 1953, beliau melarikan diri keluar Iran apabila terjadi pergeseran antara beliau dengan Perdana Menteri Iran, Mohammad Mossadegh. Pergeseran ini berpunca daripada polisi Mohammad Mossadegh yang ingin memiliki negara yang dipenuhi lapangan minyak Iran ini dan meletakkan kuasa tentera di bawah penguasaan beliau. Melalui kudeta yang dibantu oleh CIA dan M16 (Operasi Ajax), Mossadegh berjaya digulingkan dan Shah kembali berkuasa.

Seperti ayahanda beliau, Shah Pahlavi meneruskan permodenan Iran. Beliau menjalinkan hubungan yang rapat dengan Amerika dan beberapa negara-negara barat lain dan sering kali mendapat pengiktirafan daripada Amerika kerana pendirian beliau yang menentang komunis. Namun begitu, pihak pembangkang yang terdiri daripada kumpulan berhaluan kiri, nasionalis, dan ulama selalu mengeluarkan kritikan kerana pemerintahan beliau melanggari perlembagaan Iran. Selain itu, rasuah dalam politik berleluasa dan juga tekanan politik menerusi badan perisikan beliau iaitu SAVAK.